Wat is jouw geloofwaardige verhaal?

Door Ben Elsinga

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar als ik iets moet doen zonder dat ik hier zelf het nut van in zie dan heb ik daar bij voorbaat al geen zin meer in. Aan de andere kant, alleen door je aan te passen kun je overleven. De wereld om ons heen zal steeds sneller veranderen door de steeds grotere connectiviteit dus stilzitten is geen optie.

Mocht je voor jezelf een verander-thema in gedachten hebben op basis van je eigen levensmissie dan brengt dit met zich mee dat je je omgeving hierin mee moet zien te krijgen. In mijn visie is dit het grote verschil tussen een proactieve professional (met focus) en een volledig zelfsturende professional die niet alleen zijn/haar levensdoelen behaald maar tegelijkertijd ook heel veel geeft aan zijn/haar omgeving.

Maar hoe gaat deze zelfsturende professional dan daarin te werk? Waarom is de zelfsturende professional zo’n handige donder? Hoe brengt een zelfsturende professional zaken in beweging en gaat deze verbindingen aan zonder zelf formele macht te bezitten? Waarom lijkt de zelfsturende professional zo relaxed?

Context is key!
De zelfsturende professional kent zijn/haar omgeving als zijn broekzak, denkt vanuit de dynamiek van dynamische spiralen en heeft in vergelijking met zijn/haar omgeving een hoog bewustwordingsniveau. Wil je je als ervaren professional verdiepen in deze beïnvloedingsfactoren van verandering dan zijn de boeken ‘Spiral Dynamics’ en ‘De Corporate tribe’ een aanrader. Ook jouw loopbaan zal zich via deze dynamische spiralen ontwikkelen!

De weg naar de zelfsturende professional
De weg naar de zelfsturende professional

Ben je nog een jonge professional dan is het boek ‘De jonge professional‘ een aardig startpunt. In dit boek besteed ik een apart hoofdstuk aan het beheersen van jouw omgeving,

Leer ook om jou omgeving nauwlettend te observeren en actief te luisteren. Want hiermee krijg je inzicht in hoe anderen op elkaar reageren, wat verhoudingen zijn en wie nu daadwerkelijk aan de ‘knoppen draait’. Wil je de manier van observeren leren, kijk dan eens naar het programma, het geheime leven van 4-jarigen. Hierin krijgen de kinderen alle ruimte om vrij te spelen en worden ze geobserveerd. Aardig om te luisteren waar degenen die observeren naar kijken. Meesters in het observeren waren bijvoorbeeld Leonardo Da Vinci en Charles Darwin.

Een andere manier om voldoende signalen te ontvangen is het hebben van een uitgebreid en warm (mensen)netwerk. Dit is belangrijk om te toetsen of je huiswerk/probleemanalyse compleet is of niet. Samen hoor en zie je veel meer dan in je eentje. Dit maakt dat autoritaire machtshebbers zich zo eenzaam voelen in de top ;-).

Betrek je sociale netwerk

 

Macht en politiek spelen in iedere organisatie een grote rol. De kunst is om vanuit eigen kracht te blijven handelen en vanuit je eigen visie en overtuigingen je eigen handelingstrajecten te plannen en uit te voeren.

Het geloofwaardige verhaal
Kom met een geloofwaardig en inspirerend verhaal om je doel te bereiken. Een geloofwaardig verhaal zal bij je doelgroep beklijven. Voordat dit verhaal bij een ander kan resoneren zal het verhaal eerst van jezelf worden. Jou Powerpoint, Prezi of multimedia verhaal kan nog zo gelikt zijn.

Als je “body language” niet in overeenstemming is met je verhaal dan kun je letterlijk wel inpakken. Vandaar dat het zo belangrijk is dat het verhaal in overeenstemming moet zijn met je persoonlijke levensmissie en is het zo belangrijk dat je weet wat je persoonlijke levensmissie is en vanuit welke drijfveren je handelt.

Geloven, doen en verbinden

 

Een verhaal in de trant van ‘we doen dit zodat we meer geld kunnen verdienen aan X,Y of Z’ is geen geloofwaardig verhaal omdat geld een middel is en geen doel. In die zin staan “spreadsheet managers” bij mij niet hoog op de ranglijst van geloofwaardigheid. Dus handelen vanuit je eigen kern en daden uit het verleden die hiermee overeen stemmen zijn de elementen die je verhaal een stuk sterker maken.

Deze wetenschap zet ook de vaardigheid als overtuigen in een nieuw daglicht. Je eigen authenticiteit en jouw persoonlijke geloofsovertuigingen zijn jouw overtuigingskracht als je dicht bij je eigen kern blijft! Lukt dit je niet zelf, denk dan eens aan een goede coach/begeleider die bij je past.

Leer elkaar meer te waarderen

Niet geloofwaardige verhalen
Om deze blog nog iets meer kracht bij te zetten geef ik je een aantal voorbeelden van verhalen die totaal niet geloofwaardig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van autofabrikanten van diesels met sjoemel-software en “leiders” van lidstaten die de Parijs klimaatovereenkomst niet willen nakomen. Hun verhaal is vooral om hun leugens te geloven en hun producten te kopen zodat zij nog meer geld kunnen verdienen waardoor zij nog meer onze leefomgeving kunnen vervuilen. Qua geloofwaardigheid zou ik zeggen, achteraan in de rij aansluiten bij de verkoopboodschap van sigarettenfabrikanten.

In die zin kan ik mij heel goed voorstellen dat een man als Elon Musk niet happy was met de presidentiële keuze van het Amerikaanse volk. Dus Elon, pak snel je koffers en emigreer naar een land die jouw toekomstvisie met je deelt. Bijvoorbeeld naar Groningen!

Met dank aan Vincent van Thuijl voor zijn opbouwende commentaar

Thema’s:

  • Geloofwaardig overtuigen
  • Gewoon jezelf blijven
  • Zelfsturing en beinvloeding
  • Invloed van de eigen non-verbale communicatie

 

Meedoen?

Wil je betrokken blijven bij mijn publicaties en postings over innovatie en professionalisering stuur mij dan een LinkedIn-invite.

Wil je actief bijdragen aan mijn levensmissie om jonge professionals te laten groeien, lees en deel mijn gratis eBook.

Wil je actief oefenen en reflecteren voor jouw persoonlijke ontwikkeling, bekijk dan eens mijn boeken via de reguliere boekhandel zoals Bol.com, Bruna.nl of Amazon.com.

Wil je graag de auteur van het boek ‘De jonge professional’ betrekken bij een (internationaal) congres en/of workshop, bekijk dan mijn workshop pagina.

 

Advertenties

Jouw reactie is van harte welkom!

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s