Bloggen voor Young Professionals

Blog geschreven door Ben Elsinga

Na ruim vijf jaar gepassioneerd bloggen is het tijd om de balans op te maken. Vaak wordt mij de vraag gesteld waarom ik dit eigenlijk doe.  Het kost immers tijd, geld en energie om je met bloggen bezig te houden. Uit eigen ervaring kan ik nu zeggen dat bloggen energie oplevert in plaats van dat dit energie kost. Het is gewoon een andere levenswijze net als Vloggen.

In deze blog beschrijf ik de do’s & don’ts van bloggen. Het leer- en verbindproces dat ontstaat tijdens het maken van de blog. Het delen hiervan. De keuze voor het platform. Tot slot de emotionele en zakelijke voordelen van bloggen. Zeker als je een hoogsensitieve professional bent dan is het bloggen een prachtige uitlaatklep voor je sensitieve intuïtie!

Ga uit van je passie

Juist door de feedback van je vakgenoten scherp je je eigen geest aan. Je wordt uitgedaagd om te groeien.

De vragen achter de waaromvraag zijn dus eigenlijk:
Wil ik mij snel blijven ontwikkelen?
Wil ik leven vanuit mijn passie? 
Voor welke onderwerpen voel ik passie?
Welke energie krijg ik als ik dit met anderen deel?

 

Voel je net als ikzelf een passie voor zowel schrijven en fotografie, gebruik dan je foto’s om de blogs te visualiseren. Hierdoor gebruiken je lezers zowel hun linker- en rechter hersenhelft bij het leven van je blog.

BE7_2224

Bloggen “on command”

Bloggen werkt niet als je van je manager de opdracht krijgt om een blog te schrijven terwijl je geen passie voelt bij het onderwerp. Het is eigenlijk een volkomen spontaan en creatief proces dat nauwelijks planmatig valt te sturen. Begin te schrijven als je de inspiratie voelt opkomen. Kweek een grote voorraad concept blogs om toch met enige regelmaat te publiceren.

Blog bij voorkeur vanuit een collectief met andere bloggers zodat je jezelf niet hoeft te verplichten iets te schrijven omdat we weer het einde van de dag, week of maand is. Wat wel werkt is er een regelmatige “practice” van te maken.

Dus op een vast tipstip van de dag waarop je nog de rust in je lijf hebt. Zet vooral eerst goede stimulerende muziek op om je hersenen te activeren. Stel jezelf voor het slapen de dag ervoor een stimulerende vraag en wordt de volgende dag geïnspireerd wakker.

Blijf rond de 800 woorden per blog en gebruik een standaard structuur zoals Waarom, Wat, Hoe of Context, Probleem, Oplossing. Schrijf goede titels direct op zodra je een ingeving hebt. De blogs op deze site heb ik een structuur gegeven van Inhoud, Thema’s en Meedoen vanwege mijn doelstelling tot kennisdeling. Speel een beetje met fonts en kleuren. Voor de thema’s (de tags / metagegevens) maak ik sinds kort eerst conceptuele modellen die ik relateer aan relevante literatuur via bijvoorbeeld Venn-diagrammen. Dit is een achtergrondproces waar ik mijn lezers zo min mogelijk mee wil vermoeien;-)

Probeer en leer

Mijn advies aan iedereen die overweegt om te gaan bloggen is om hier direct mee te starten onder het motto “geloven – doen – verbinden”. Probeer twee a drie korte blogs te schrijven over een onderwerp waar je passie en energie bij voelt. Vraag meerdere personen uit je omgeving om hier commentaar op te leveren.

Zie iedere opmerking die je krijgt als kans om je probeersels beter te maken. Ga hier net zo lang mee door totdat je een aantal blogs hebt geschreven waar je zelf trots op bent. Neem al het commentaar zeer serieus en beloon je reviewers ruimhartig! Bijvoorbeeld door ze onderin je blog te bedanken met een link naar hun digitale profiel.

Laat je gevoel spreken

Hoe reageerde je vakgenoten op jou concept blogs? Voelde je hierbij een vorm van opwinding? Was dit in positieve of negatieve zin? Mocht het bovenstaande experiment hebben geleid tot een positieve emotie dan pas ben je toe aan het beantwoorden van de “waaromvraag”.

Ik zeg dit omdat je alleen in staat bent om interessante blogs te schrijven indien je in staat bent om dit te doen vanuit een bezieling en passie voor je vak. Voel je deze bezieling en passie niet bij de onderwerpen waar je over wilt bloggen kies dan een ander onderwerp om over te bloggen of een andere manier om uiting te geven aan je persoonlijke expressie.

Binding tussen mensen

Je leert hierbij om je lerend en kwetsbaar op te stellen en te verbinden met anderen. Lees, breng je ego terug tot niveau nul. Je richt bij wijze van spreken de positieve energie naar één punt, jouw blog! Door het creatieproces van je blogs sociaal in te richten kom je nauwer in contact met vakgenoten over onderwerpen waar je samen binding bij voelt. Namelijk de passie voor jullie vak.

Deze binding komt mooi van pas zodra je zakelijk een uitdaging hebt om een probleem op te lossen. Je creëert dus verbinding tussen mensen die later erg goed van pas kan komen. Op inhoudelijk niveau ben je dus aan netwerken met vakgenoten binnen en buiten je eigen organisatie.

 

Citaat van KenichiOhmae, The Mind of the Strategist:

"Management, after all, is about people, 

and businesses are made successful by people, not by plans"

 

Kies je platform

Er zijn vele platformen waar je op kunt bloggen. Bloggen is slechts een middel om je boodschap over te brengen en uiting te geven aan je persoonlijke expressie. Denk goed na over hoe je deze expressie vorm wiltgeven. Dit kan bijvoorbeeld ook via video’s opYouTube, een eigen fotosite, het lidmaatschap van een toneelvereniging, het geven van lezingen of het schrijven van een eigen boek.

Blog je vanuit een dienstverband? Houd dan rekening met het beleid van de organisatie waar je voor werkt inclusief eventuele gevoeligheden die kunnen ontstaan vanwege de inhoud van je blogs! Hoe prikkelender je mening hoe meer je (mogelijk) wordt gelezen echter voorkom dat je je eigen organisatie in verlegenheid of diskrediet brengt. Vaak is dit een kwestie van gezond verstand, in geval van twijfel las voldoende reviews in voordat je gaat publiceren.

 

Zakelijk belang

Dan blijft alleen nog de vraag open staan van de zakelijke rechtvaardiging. Bloggen kost tijd en die tijd had je ook aan andere zakelijke bezigheden kunnen besteden. Het is lastig om een keiharde zakelijke rechtvaardiging voor een blog te geven omdat de baten bijna niet in de vorm van geld zijn te kwantificeren.

De redenering is dat indien je veel bezoekers naar je website trekt op basis van content deze bezoekers mogelijk ook op diensten en producten van deze website gaan rondsnuffelen en mogelijk iets bij jou bestellen. Ik ken inderdaad kleine bedrijfjes die zijn gevestigd in de “middle of nowhere” en die toch veel klantenbezoek hebben vanwege een goed bezochte blog.

Om het proces op gang te brengen kun je daarom het beste bloggen in je vrije tijd tot het moment dat je jezelf als zakelijke blogger hebt bewezen. Bewijs kun je verzamelen op basis van metingen in termen van het aantal views, het aantal likes en het aantal aangeschafte producten en diensten op basis van jouw blogs.

 

Met dank aan Solita Brüning, Judith van de Vorle, Reinoud Ykema, Klaas Zondervan, Daan Landkroon, en Fermin Arenales y de Jong voor de opbouwende suggesties.

 

 

Thema’s:

  • Bloggen met plezier
  • Groeipad voor Young Professionals
  • Gebundelde ervaringen

 

Meedoen?

Wil je betrokken blijven bij mijn publicaties en postings over innovatie en professionalisering stuur mij dan een LinkedIn-invite.

Wil je actief bijdragen aan mijn levensmissie om jonge professionals te laten groeien, lees en deel dit gratis eBook.

Wil je actief oefenen en reflecteren voor jouw persoonlijke ontwikkeling, bekijk dan eens mijn boeken via de reguliere boekhandel zoals Bol.com, Bruna.nl of Amazon.com.

Wil je graag de auteur van het boek ‘De jonge professional’ betrekken bij een (internationaal) congres en/of workshop, bekijk dan mijn workshop pagina.

Wil je je blogs voor zakelijke doeleinden gebruiken, klik hier voor het downloaden van een e-book met 50 zeer nuttige blogtips.

 

 

Advertenties